תל אביב: תוספת של 50 אלף דירות בתוכנית המתאר החדשה
התוכנית, שאושרה בוועדה המחוזית, נועדה להתאים את העיר לגידול הצפוי בה. זכויות בנייה מוגברות אושרו בסביבת תחנות המטרו

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב אישרה את הפקדת תוכנית המתאר המעודכנת של העיר (תא/5500), מסמך אסטרטגי המתווה את כיווני הפיתוח העירוני לעשורים הקרובים. התוכנית החדשה, המחליפה את תא/5000, מותאמת לשינויים המשמעותיים שחלו בשנים האחרונות, במיוחד לאור אישור תוכנית המתאר הארצית למרחב תחנות המטרו (תמ"א 70).
בהתאם לתחזיות הגידול הדמוגרפי, התוכנית מרחיבה את הקיבולת העירונית לאוכלוסייה של כ-600,000 תושבים בשנת 2035, עם תוספת של כ-50,000 יחידות דיור בהיקף של כ-4.9 מיליון מ"ר. המהלך יביא את סך יחידות הדיור בעיר לכ-270,000 (כ-23.4 מיליון מ"ר). בנוסף, התוכנית מיישמת הנחיות לדיור מגוון הכולל מעונות סטודנטים, דירות קטנות, דיור מוגן ודיור בר השגה.
התוכנית קובעת מדרג גבהים חדש, כאשר באזורי מרכז העסקים הראשי (מע"ר) הסמוכים לאיילון ובסבידור לא תהיה הגבלת גובה, בעוד באזורים כמו שפירא, יד אליהו ושכונת התקווה תישמר בנייה מתונה יותר.
עיקר החידוש בתוכנית הוא ההתאמה למערך המטרו העתידי, עם דגש על העצמת הפיתוח בסביבת תחנות התחבורה הציבורית. היקף הזכויות שנקבע אף עולה באופן משמעותי על המינימום הנדרש בתמ"א 70 בקרבת תחנות המטרו.

רשא זרייק
התוכנית מציעה תוספת של כ-800 אלף מ"ר לשטחי תעסוקה, עם העצמה משמעותית באזורי תעסוקה מטרופוליניים המשלבים שימושים מעורבים של מגורים, מסחר ותעסוקה. במקביל, נקבעו מוקדי תעסוקה משמעותיים בקרבת תחנות המטרו העתידיות.
בנושא התחבורה, התוכנית מדגישה את העדפת הולכי הרגל ואמצעי תחבורה מקיימים, עם הרחבת אזורי העדפת הולכי רגל לכלל העיר. במקביל, נקבעו תקני חנייה מחמירים בהתאם לתמ"א 70, במיוחד בסביבת תחנות המטרו.
לדברי רשא זרייק, מנהלת התכנון בחברת דוניץ אלעד, "השילוב בין העצמת זכויות בנייה בסביבת תחנות המטרו לבין הגבלת תקני החנייה יוצר אתגר מעניין ליזמים. בפרויקטים של התחדשות עירונית חשוב לייצר איזון בין צרכי התושבים הקיימים לבין חזון העיר העתידית. הגמישות בתמהילי הדיור תאפשר יצירת מענה מגוון יותר לצרכי האוכלוסייה".