רמלה פותחת דף חדש: תוכנית התחדשות בניינית מחליפה את תמ"א 38

הוועדה המחוזית מרכז אישרה הקמת כ-3,700 יחידות דיור חדשות ברחבי העיר

הכניסה לעיר רמלה. צילום מתוך ויקיפדיההכניסה לעיר רמלה. צילום מתוך ויקיפדיה

 

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מרכז, בראשות עו"ד מיכה גדרון, נתנה אור ירוק לתוכנית גדולה להתחדשות בניינית בעיר רמלה. מדובר בתוכנית ראשונה מסוגה במחוז מרכז, המיועדת להחליף את תמ"א 38.

בשלב הראשון, התוכנית תאפשר הוצאת היתרים לחידוש וחיזוק של עד 1,300 יחידות דיור מפני רעידות אדמה. בהמשך, אם תוכניות פינוי-בינוי מתחמיות לא יתממשו, היא כוללת מנגנון להתחדשות של כ-3,700 יחידות דיור נוספות בעיר.

התוכנית חלה על מבנים קיימים המשמשים למגורים שנבנו לפני 1 בינואר 1985, ואינה חלה על מבנים המיועדים להריסה, מבנים לשימור, וכן מבנים צמודי קרקע. היא מאפשרת איחוד חלקות ותוספת שטחי מסחר ושטחי ציבור במפלס הקרקע.

התוכנית מגדירה ארבעה אזורי התחדשות עם הנחיות ספציפיות: מוקד מיוחד, רחוב ראשי עירוני, רחוב ראשי שכונתי ורחוב מקומי. היא מציעה שלושה מסלולי התחדשות: הריסה ובנייה מחדש, חיזוק ותוספת לבנייה קיימת, או חיזוק ומיגון בלבד. התוכנית קובעת הנחיות עיצוב אדריכלי ומסווגת את אפשרויות ההתחדשות של כל בניין לפי מיקומו במרקם העירוני ובהתאמה לאופי הרחוב.

התוכנית קודמה בהתאמה לעקרונות תכנית האב העירונית להתחדשות עירונית, שאושרה על ידי הוועדה המקומית רמלה בשנת 2021, והיא תואמת את התוכנית הכוללנית החדשה של העיר שבהכנה.

עו"ד מיכה גדרון, יו"ר הוועדה המחוזית מרכז, ציין כי התוכנית היא תוצאה של שיתוף פעולה הדוק בין כל הגורמים המעורבים ומספק מענה מותאם לצרכי העיר. הוא הוסיף כי במחוז מרכז מקודמות 6 תכניות נוספות להתחדשות עירונית בשלבים סטטוטוריים שונים.

אסף יוגב, סמנכ"ל השיווק של דוניץ אלעד, הוסיף: "התוכנית החדשה ברמלה מייצגת גישה מתקדמת להתחדשות עירונית, המותאמת לצרכים הייחודיים של העיר. היא מספקת מסגרת ברורה ליזמים ולתושבים כאחד, ומאפשרת גמישות בביצוע פרויקטים. זוהי דוגמה מצוינת לאופן בו ניתן לקדם התחדשות עירונית באופן מושכל ומתוכנן, תוך שמירה על האיזון בין צרכי הפיתוח לבין אופי העיר הקיים".