מקבלים דירה חדשה מקבלן? כל מה שצריך לדעת

מה זה פרוטוקול מסירה, מה צריך להביא למועד קבלת המפתח, וממה עדיף להימנע כדי לא לעצבן את השכנים כבר על ההתחלה. מדריך

קבלת מפתח (אילוסטרציה). צילום: pexelsקבלת מפתח (אילוסטרציה). צילום: pexels

 

לרגע הזה חיכיתם שנים: אתם עומדים מול דלת דירת החלומות שלכם, המפתח עוד רגע אצלכם והלב כבר פועם בהתרגשות. המעמד הזה, שזוגות צעירים בישראל כל כך מחכים לו, הוא רגע השיא של תהליך ארוך ומורכב של רכישת דירה חדשה מקבלן.

לכאורה כל העבודה הקשה כבר מאחוריכם: מגיוס ההון העצמי הדרוש, דרך נטילת המשכנתה ועד המעקב אחר הבנייה. כעת כל מה שנותר לכם הוא לחתום על כמה מסמכים, לחייך ולקבל את המפתח. אבל רגע, תנשמו עמוק. מעמד מסירת הדירה הוא רגע קריטי שאסור לזלזל בו: צריך להגיע אליו עם הרבה סבלנות, ולהתכונן אליו היטב.

מה חשוב לשאול, מה חובה לבדוק, ואיך תוודאו שאתם מקבלים בדיוק את מה שהובטח לכם? כדי לסייע לכם להתכונן לרגע מסירת הדירה, הכנו בעזרתו של ניתאי אופנהיימר, רכז האכלוסים של דוניץ אלעד, מדריך בנושא. אז לפני שאתם רצים לקבל מפתח, קחו כמה רגעים ותקראו אותו.

לפני קבלת המפתח

היערכו כספית: בדרך כלל, התשלום האחרון לקבלן, בגובה 5% ממחיר הדירה, משולם עם קבלת המפתח. חשוב להיערך לכך ולוודא שהכסף זמין בזמן. אם חלק מהתשלום אמור להגיע ממשכנתה, כדאי לתאם זאת מול הבנק. "חשוב להיערך לכך כדי שלא להיות מופתעים אם מקדימים למשל את מועד מתן טופס 4 בכמה חודשים", אומר אופנהיימר.

בדקו שסגרתם את החשבון מול הקבלן: לפני קבלת המפתח, חשוב לוודא שהחשבון מול הקבלן נסגר. בדקו שכל השינויים או התוספות שביצעתם במהלך הבנייה (חניות, שינויים בתכנון, תוספות) מסוכמים ומשולמים. אתם לא רוצים להגיע ליום קבלת המפתח ולגלות חובות מפתיעים.

התכוננו לביצוע פרוטוקול ראשוני: חלק מהקבלנים מבצעים פרוטוקול ראשוני לפני קבלת טופס 4. זהו הליך דומה לפרוטוקול המסירה הסופי, אך מתבצע כשהדירה מוכנה רק ב-90%. מועד זה הוא הזדמנות מצוינת לבדוק את הדירה על כל רכיביה, מהמרצפות ועד הכלים הסניטריים. בנוסף, זוהי הזדמנות לוודא שכל השינויים שביקשתם אכן בוצעו. "זהו שלב חשוב במיוחד למי שביקשו לבצע שינויים רבים", מדגיש ניתאי אופנהיימר. "אנחנו בני אדם, ודברים כמו תוספות של שקעים ואפילו נקודת גז במרפסת עלולים להתפספס. הפרוטוקול הראשוני הוא הזדמנות טובה לעלות על הליקויים ולתקנם בזמן".

בררו מי אחראי להתקשר עם הרשויות השונות: בדקו מול הקבלן מי אחראי לדבר עם הרשויות כדי לבצע את חיבורי החשמל והמים, ולפתוח חשבון בארנונה. "הרבה פעמים הקבלן מתנה את קבלת המפתח בזה שהדייר יפתח קודם חשבון ארנונה או חשבון בחברת החשמל", מציין אופנהיימר.

הסדירו את החשבון מול חברת הניהול: בחלק מהמגדלים יש צורך להעביר צ'קים לחברת הניהול לפני קבלת המפתח. ודאו שהצ'קים מועברים לחשבון בנק שהמוטב בו הוא הבניין או ועד הבית, ולא חברת הניהול. זה יכול למנוע בעיות עתידיות אם חברת הניהול נקלעת לקשיים למשל.

שריינו מראש יום שלם לקבלת המפתח: יום קבלת המפתח דורש את מלוא תשומת ליבכם. אל תגיעו אליו לחוצים בזמן. "זה לא הזמן לקבוע תור במספרה", אומר אופנהיימר. "עליכם להיות מרוכזים ונינוחים כדי לוודא שכל המערכות בדירה תקינות".

הכינו תעודת זהות ופנקס צ'קים: מי מבני הזוג שמתכונן להגיע לקבלת המפתח צריך להביא עימו תעודת זהות וייפוי כוח של בן הזוג השני. בנוסף, כדאי שיכין גם צ'קים כדי להסדיר את העניינים מול חברת הניהול.

זוג בדירה חדשה (אילוסטרציה). צילום: pexelsזוג בדירה חדשה (אילוסטרציה). צילום: pexels

 

מעמד קבלת המפתח

עברו על כל סעיף בפרוטוקול המסירה: זהו מסמך המתעד את מצב הדירה ברגע המסירה. עברו על כל פרט ופרט בדירה. בדקו את החלונות, התריסים, הדלתות, הריצוף, הפאנלים, הברזים, הניקוז ועל כל רכיב נוסף בפרוטוקול. אם יש לכם חבר שיש לו ניסיון, כדאי שתביאו אותו איתכם, גם אם הקבלן לא אוהב שמסתובבים לו בין הרגליים. בשלב הזה, חשוב להצביע על כל ליקוי בדירה. הפרוטוקול מחולק לחדרים, וכל חדר מחולק לנושאים. עברו על כל סעיף בקפידה ורשמו כל אי-התאמה שאתם מוצאים.

צילומים, צילומים, צילומים: מומלץ לתעד כל ממצא חריג שאתם מגלים בדירה. "כדאי מאוד שלדייר יהיה תיעוד מסודר של הליקויים כי לפעמים כל אחד מהצדדים רואה משהו אחר", מדגיש ניתאי אופנהיימר. התיעוד יכול לסייע לכם מאוד אם יתעוררו מחלוקות בעתיד.

בדקו את החניות והמחסן: פרט לדירה עצמה, אל תשכחו לבדוק גם את המחסן והחנייה הפרטית שלכם. אלה עלולים להתגלות כקטנים מכפי שהובטח לכם. "לפעמים אנשים מתמקדים כל כך בדירה עצמה שהם שוכחים לבדוק את החנייה או המחסן", מזכיר אופנהיימר.

הקפידו לקחת חומרי גמר עודפים: חשוב לקחת מהקבלן את כל חומרי הגמר העודפים שנותרו לו. על פי התקן, אמור להישאר לקבלן למשל כ-2% ריצוף עודף. "הרבה פעמים לדיירים אין כוח להתעסק עם זה, אבל זה דבר מאוד חשוב כי הקבלן לא ישלים אחר כך ריצופים עם אותה דוגמה שיהיה גם קשה להשיג".

דרשו מהקבלן לפנות פסולת בנייה: הדירה לא אמורה להיות מצוחצחת כשהיא נמסרת לכם, אבל היא בהחלט צריכה להיות נקייה באופן סביר וללא לכלוך של חומרי בנייה. באחריות הקבלן להעביר לכם אותה נקייה.

קחו את פרטי הקשר של מחלקת הבדק: מחלקת הבדק היא זו שתטפל בליקויים שיתגלו בדירה לאחר מסירתה. כדי להיערך לכך מראש, כדאי כבר במעמד מסירת הדירה לקחת את מספר הטלפון וכתובת המייל של הגורם הרלוונטי במחלקת הבדק שיוכל לסייע לכם בעת הצורך.

לאחר קבלת המפתח

עדכנו את כתובת המגורים שלכם במשרד הפנים: ובבנק ובכל מקום רלוונטי אחר.

תאמו עם השכנים את מועד ההובלה: אחד הדברים הכי לא נעימים שיכולים לקרות למי שעובר לדירה חדשה במגדל ומזמין הובלה הוא לגלות שגם השכן ממול הזמין הובלה בדיוק באותו הזמן, ולריב איתו על המעלית כבר בפגישה הראשונה. לפיכך מומלץ לתאם את מועד ההובלה עם ועד הבית.

שקלו להחליף מנעולים: למי שלא רוצה להיות מוטרד, כדאי לשקול להחליף מנעולים. "המפתח של הדירה עלול להסתובב בין הרבה אנשים, כך שליתר ביטחון אפשר להחליף אותו", אומר אופנהיימר.

דווחו לקבלן על כל תקלה: לאחר קבלת המפתח, מתחילה תקופת הבדק שבה חייב הקבלן לתקן כל ליקוי בפרק זמן של שנה עד שבע שנים (לפי סוג הליקוי). בתקופה זו מומלץ לצלם כל תקלה שמתרחשת בדירה ולדווח עליה מיד לקבלן. הקפידו לתעד כל שיחת טלפון או התכתבות שאתם מנהלים עם הקבלן או מנהל העבודה. לפי החוק, לקבלן יש זמן סביר לבצע תיקונים בדירה. תנו לו הזדמנות לעשות את זה, ואל תרוצו לתקן לבד תקלות.

בחרו ועד בית: "אני ממליץ לבחור ועד קבוע כמה שיותר מוקדם", אומר אופנהיימר. "זו גם הזדמנות טובה להכיר את השכנים. יש מגדלים שיש בהם 100 משפחות, זה כמו שכונה שלמה. זו הזדמנות מעולה ליצור קשרים משמעותיים שילוו אתכם ואת הילדים שלכם במשך שנים".

בדקו מי אחראי על הרישום בטאבו: רישום בטאבו זה משהו שלוקח זמן, ומתרחש לרוב יותר משנה לאחר האכלוס. יש מגדלים שהנושא יכול להיתקע בהם במשך שנים. בדקו אם הקבלן אחראי על הנושא או גורם אחר.

שמרו על גישה חיובית: קניתם דירה חדשה? קחו הכל ברוגע וברוח טובה. "הדברים תמיד מסתדרים על הצד הטוב ביותר כשבאים בראש חיובי", מסכם ניתאי אופנהיימר. "כשבאים בגישה כזאת, גם אם יש בעיות פותרים אותן ללא כל קושי".